Kuopus on turhan painava kanniskeltava; hän sentään täyttää ensi viikolla jo kahdeksan. Parivuotiasta Lapsukaista vielä kantelee ihan kevyesti. Enpä osaa kuvitella, että jaksaisin ottaa heistä toisen reppuselkään ja toisen syliin, kun lähtisin vaikkapa lenkille, tai että muuten vain päivät pääksytysten kantaisin heitä mukanani.

Ikävä totuus on kuitenkin sellainen, että minulla on niin paljon ylipainoa, että Kuopuksen ja Lapsukaisen yhteispainoon saisi vielä lisätä muutaman voipaketin! En ole aina ollut lihava; parikymmentä vuotta olin ihan hoikka ja sitten kilot alkoivat pikkuhiljaa kiintyä ja kiinnittyä minuun. Muutaman kerran olen antanut lähtöpassit enimmille, mutta viimeksi olen tainnut olla painoindeksiltäni normaalin kirjoissa heti Esikon syntymän jälkeen.

Raskauksia en kiloistani syytä: joka kerta olen synnyttämään mennessäni painanut muutaman sadan gramman tarkkuudella saman kuin raskauden alkaessa ja siis synnytyksen jälkeen reilusti vähemmän kuin ennen raskautta. Imetysaikana, kun normaalit äidit laihtuvat, minun raskausaikana kadottamani kilot ovat löytäneet tien takaisin luokseni.

Nyt olen jälleen, huhtikuun 23. päivä, ottanut itseäni niskasta ja alkanut häätää rasittavia rasvakertymiä kehostani. Aloittaessani painoin 3,9 kg vähemmän kuin viime kesänä, jolloin vaa'an lukemat kieppuivat viikkokausia korkeammalla kuin koskaan. Paljon en talven aikana ole saanut itsestäni katoamaan, mutta onneksi ei ainakaan lisää ole tullut.

Nyt otin avukseni netin Keventäjät, joskaan en noudata ohjeita kirjaimellisesti.  Kaloreita en käytä tarkalleen suositeltua määrää joka päivä. Yli saa mennä erittäin harvoin, mutta en rupea syömään, jos illalla huomaan, että kaloreita on käyttämättä. Liikuntaohjelma minua ihmetyttää, koska sitä noudattamalla olisin joutunut vähentämään viikottaista liikuntaa reilusti alle puoleen! Kaupassa jäisi käymättä ja Neiti Parson saisi ulkoilla hoidossa ollessaan vain rapun pielessä, jos en rohkeasti ylittäisi henkilökohtaisia liikuntasuosituksiani.

Luultavasti en saavuta normaalia painoindeksiä, mutta toivon saavani painoa pois kuitenkin niin paljon, ettei ylipaino vaarantaisi terveyttäni ihan tyystin. En kuitenkaan kiellä itseäni leikittelemästä ajatuksella, että painoni putoaisi puoleen siitä, mitä se pahimmillaan oli. Ihan alipainoinen en olisi silloinkaan, joskaan tämän pituisena en koskaan ole ollut niin kevyt. Jos kiloja katoasi sellainen määrä, mitä tekisin kaikella sillä ylimääräisellä nahkalla, joka vapautuisi tehtävästään ihran ympäröijänä?

Pidän teitä ajan tasalla hyvät lukijat! Uskaltautukaa siis mukaan seuraamaan tätä jännityssarjaa "Piilevä Pilli esiin kilojen kätköistä"!